Nauczyciel Montessori

Samo słowo nauczyciel ma w sobie wiele znaczeń. Ta osoba naucza, przewodzi, wie. Podejmując decyzję o byciu nauczycielem w metodzie konwencjonalnej mamy jasne przeświadczenie, jaka jest nasza przyszła rola. To my wiemy, my uczymy. System klasycznej edukacji przekazuje nam ogrom wiedzy, jej ilość przytłacza. Często wiedza ta jest samą teorią, bez grama praktyki, jak w realu poradzić sobie z emocjami dziecka. Stąd cała masa „metod wychowawczych”, „metod dyscyplinujących oraz „systemów kar i nagród”, by takiego nauczyciela wyposażyć w narzędzia do pracy i umiejętności panowania nad grupą.


Kryzys

W ostatnich latach obserwowany jest wyraźny kryzys konwencjonalnego systemu edukacji. Na szczęście młodzi pedagodzy poszukują innych metod, często nawet po wielu latach pracy w zawodzie podejmując decyzję o przekwalifikowaniu poprzez ukończenie kursu Montessori. Wspaniale!

Nauczyciel Montessori to decyzja związana ze zmianą całej osoby i jej życia.
Z przyjemnością przyglądam się, jak podczas kursu dokonywana jest przemiana, czasem jest to wręcz rewolucja.

Niekiedy jest to silne psychologiczne zjawisko dysonansu. Bo jak pomieścić w sobie fakt, że tyle lat tkwiliśmy w czymś co nas zamykało, a tu mamy przed sobą metodę zupełnie zmieniającą to, czego tyle lat się uczyliśmy. Mamy już zejść z piedestału osoby, która wszystkie wie i nie może się mylić. mamy zająć miejsce za dzieckiem? Jak to zrobić?
Jedyną drogą jest uznanie tego jaką drogą do tej pory szliśmy i pójście dalej, nową drogą.

Nauczyciel Montessori to osoba otwarta na świat, ufna, mądra z pokorą i wdzięcznością patrząca na dziecko, jak na małego lecz pełnoprawnego człowieka. Taki nauczyciel zna i szanuje swoje granice, by móc szanować granice innych. Z lekkością odrzuci kary i nagrody wkładając w to miejsce dialog. Będzie dbał w relacjach o siebie i o drugą osobę. Daje miejsce i przestrzeń na niewiedzę, bo wie, że człowiek uczy się przez całe życie.


Dziecko

Nauczyciel Montessori stoi za dzieckiem, nie ponad nim. Dziecko ma możliwość stałego kontaktu ze swoim: wiem, umiem i potrafię. Służy mu pomocą, gdy jest o nią poproszony. Nie biegnie na ratunek, gdy sytuacja tego nie wymaga. Nie musi dodawać sobie kosztem dziecka, gdyż czuje się pełnowartościową osobą i ufa dziecku.

Przemiana nauczyciela może nastąpić w chwili, gdy pozna on swoje trudności i będzie świadomy swoich słabych stron. Przyzna się do nich, uzna je i dokona zmiany. Pokazuje to jasno, jak praca w tym ujęciu pedagogicznym dokonuje zmiany i jest rozkwitem nauczyciela jako człowieka.

Spokój, pewność i cierpliwość docierają do serc dzieci. Nauczyciel ma stałą wiarę w dziecko.

W pedagogice Marii Montessori wychowawca pochyla się nad dzieckiem, ukierunkowuje jego rozwój tak, aby dziecko nie ograniczane sztywnymi regułami mogło w pełni wykazać i rozwijać swój życiowy potencjał.

 


Jakich narzędzi może używać nauczyciel Montessori, aby jego przemiana była trwała i szybka?

Nauczyciel Montessori rozszerza swoją świadomość, wychodzi poza znane sobie do tej pory schematy. Żyjąc w dotychczasowym systemie nie ma miejsca na rozwój. Kiedy człowiek podejmuje decyzję o zmianie, kolejne kroki często pokazują się samoczynnie.

Jeśli nauczyciel ma być tą osobą, która dba o dziecko, tworzy dla niego piękne i rozbudzające zmysły otoczenie, musi mieć z czego dać. Musi bezwzględnie w pierwszej kolejności zaopiekować się sobą. Aby tego dokonać musi poznać siebie. Wydaje się to prostym zadaniem, jednakże wielokrotnie idziemy przez życie nie znając siebie.

Nauczyciel ma zadać sobie fundamentalne pytanie: Czy ufam sobie?

Początek to proste odpowiedzi, chwila ze sobą, zastanowienie. Kolejne pytania:

Kim jestem?

Co jest dla mnie ważne?

Jakie są moje słabe strony?

Jakie są moje mocne strony?

To 5 podstawowych obszarów zawartych w krótkich pytaniach. Odpowiedź na te pytania jest konieczna, by stawiać kolejne kroki, by wiedzieć jakie zadania stoją przed nauczycielem. Tylko świadoma siebie i znająca siebie osoba, może być odpowiedzialnym nauczycielem.

Dlaczego? Dlatego, że chroni ją to, chroni również dziecko przed sytuacją niekontrolowanych emocji. Załóżmy, że dziecko przyszło do placówki w słabszej formie, nie wyspało się, może zbliża się jakaś choroba. Już na wejściu do klasy nie wita się z nauczycielem, w czasie dnia nie ma ochoty na kontakt z nim, a na próbę rozmowy reaguje stanowczo i odpychająco, nie jest w danym dniu w pełni sił.
Jeśli nauczyciel nie jest świadomy swojej historii, swoich deficytów może zareagować z poziomu swojej przeszłości i zamiast oddzielić swoje emocje od emocji okazywanych przez dziecko, może nie udać mu się być empatycznym towarzyszem, a w zamian za to zareaguje obrażeniem się, urazą i złością.


Praca

To bardzo jasno pokazuje, jak nie pracując nad sobą, nie znając siebie w codziennym życiu rzutujemy nasze nieświadome konflikty na innych, w tym wypadku niestety na dzieci.

Nauczyciel Montessori może mieć w swojej historii takie doświadczenia, gdzie czuł się poniżany, krytykowany i odrzucany. Kiedy dziecko dotknie tej czułej struny, nauczyciel nie będąc świadomy tego swojego kawałka, zareaguje właśnie z tamtego poziomu, będzie się bronił, będzie się blokował, odreaguje na dziecku.

To oczywista reakcja osoby z brakiem świadomości tego z czego jest zbudowana. Kiedy nauczyciel wykona pracę nad sobą poprzez stałe pracowanie nad swoimi emocjami, np. podczas treningów uważności, medytację czy psychoterapię będzie w pełni połączony ze swoją historią, którą zaakceptuje i oddzieli w każdej wymagającej emocjonalnie sytuacji.


Cechy nauczyciela Montessori

  • Wsłuchany w dziecko
  • Otwarty
  • Szczery
  • Uważny
  • Osoba tłumacząca
  • Pogodzony z brakiem wszechwiedzy
  • Radosny obserwator
  • Pokorny
  • Umiejący słuchać
  • Potrafi milczeć
  • Jest cierpliwy

Obecny świat potrzebuje nauczycieli Montessori. Dzieci potrzebują zmiany, to one nas do tej zmiany prowadzą.

Na nasze kursy możesz zapisać się drogą mailową.

Zapraszamy.

Inne artykuły z tej serii znajdziesz tutaj